Grunge

13. října 2007 v 11:16 | Mr.tom |  Rock
Grunge (v překladu něco jako roztrhaný, ušmudlaný) je hudební styl, jež je definován jako odnož rocku smíchaná s punkem. Důležitou součástí jsou texty pojednávající o dnešní komerční spotřební společnosti, mezilidských vztazích a úpadku kultury vůbec. Tento hudební styl začal vznikat v druhé polovině osmdesátých let v americkém Seattlu. Jako první vznikla kapela Soundgarden (názváno podle větrných varhan v Seattlu), koncem roku 1984. V období někdy kolem roku 1989 se začala prosazovat trojice kapel - Nirvana, Soundgarden a Mudhoney.
CHARAKTERISTIKA - vymezení stylu:
Charakterizovat Grunge jako hudební styl je velmi ošidná záležitost, a to hned z několika hledisek.
Jedním z nejpodstatnějších je například ten fakt, že Grunge jako svébytný styl neměl v podstatě možnost se pevněji stylově usadit, už jenom pro relativně velmi krátkou dobu svého trvání. I když je jeho vliv nepopíratelný, a řadě osobností a jejich tvorbě byl v průběhu času přisouzen post klasiky, přesto vlastně šlo o krátký časový úsek na rozhraní osmdesátých a devadesátých let. Navíc, v období největší popularity stylu, se mnozí jeho představitelé pouze vezli na probíhajícím boomu zájmu o tuto hudbu a místo vlastního rozvíjení žánru se buď začalo dostavovat vykrádání sama sebe, nebo podvolení se dalším hudebním vlivům. Jak se prostě Grunge dostal do světových arén, tak začal v podstatě ničit sám sebe.
Zde je třeba vidět rozdíl mezi ostatními rockovými styly, jejichž svébytnost nebyla nástupem na světové scény takovým způsobem změněna či ohrožena. Týká se to i punkové revolty, protože punk, přes svou poměrně rychlou vyhořelost, se hudebně pevně uzavřel do své ulity, přečkal některé módní vlny a nechal se ovlivňovat jen velmi pozvolna. Rozhodně nebyl tak otevřený, jako Grunge.
Dalším hlediskem, pro které není jednoduché vymezit hranice tohoto stylu, je právě styl sám, lépe řečeno jeho vlastnosti. Ač ze
začátku uzavřený a výrazně čerpající ze svých vzorů (viz. níže), přesto se v pozdějším vývoji začal velmi rychle otevírat i dalším vlivům. To je sice chvályhodné a naprosto logické, ale právě zde vyvstal problém. Některé kapely, které se později staly vlajkonoši žánru, totiž přešly na piedestal všeobecného zájmu prostě příliš rychle. Nestačily se tak vnitřně etablovat a úspěch je v podstatě rozložil, hudebně i osobnostně.
Řečeno lidsky, v mnoha případech zde scházela ta klasická, běžná cesta většiny "trvalejších" kapel, které měly ve svém stylu jasno ještě předtím, než se z nich staly hvězdy. A pokud právě u těchto skupin pak docházelo k určitým posunům ve výrazu či stylu, vždy to bylo zcela v intencích jejich feelingu, minimálně zde šlo o naprostou devastaci původního zaměření.
Není to samozřejmě všeobecně platné, v Grunge najdeme příklady kapel, které "drhnuly" svůj výraz ještě dlouho před vlastním nástupem stylu a které se nakonec "uchránily" komerčních tlaků vydavatelských společností, ale jedná se spíše o výjimky, které, přes svůj neoddiskutovatelný a celkově uznávaný přínos k vývoji žánru, dnes rozhodně nepatří mezi ta určující a vzpomínaná jména.
Musíme mít také na paměti, že Grunge je velmi obtížné definovat i pro často velmi odlišné způsoby nazírání jednotlivých protagonistů a jejich fanoušků na tento styl. Z hudebního hlediska zde tak vyvstává i další otázka, kdo je stylově čistý a kdo se stylu již zpronevěřil. Často zde nalezneme i poměrně markantní žánrové odskoky (např. u post grungeových kapel, jako třeba Foo Fighters, atd.) a ne vždy to je na škodu, spíše naopak. Dochází i k tomu, že skupina se do Grunge dostane až po nějaké době své činnosti, až po natočení prvních nahrávek - a často jde i o klasiky žánru, jako např. Alice in Chains.
Dalším prvkem, který je nutné mít na paměti, je i vlastní hudební vývoj muzikantů, spjatý s jejich původním sociálním zázemím a přesvědčením. Záměrně zde uvádíme toto propojení, protože stejně jako u punku, mělo určující vliv na vznik celé této hudební kultury (viz. níže). Když pak u těchto souborů došlo k celosvětovému nárůstu zájmu o jejich tvorbu, ocitli se jejich členové rázem v jiném světě (a to i finančním), což naprostá většina z nich v podstatě zvládala s těmi největšími obtížemi. Souvislost s myšlenkami předchozího bodu je nabíledni.
Hudba zde byla velmi silně propojena s okolím, ve kterém vznikala a navíc nebyla stylově zcela vyhraněná (na rozdíl od punku či, a? je to trochu z jiného břehu, od blues) - to vše vedlo k tomu, že po náhlém uznání a nárůstu slávy již nestačilo kritizovat vše kolem sebe. Muselo najednou dojít ke zvýraznění hudební stránky - což byl najednou další problém. Umělci se ocitli zcela v jiném světě a i když se někteří mermomocí snažili vrátit zpět do klubů, ze kterých vzešli, a ve kterých se logicky cítili nejlépe, prostě to najednou už nebylo tak lehké. Někteří se sice programově distancovali od produktů konzumní společnosti, kterou nepřestávali kritizovat, ale celkově se tyto soubory ocitly v dost velkých zmatcích právě pro ono těsné spojení s původním prostředím vzniku. Řada souborů tuto zkoušku ustála na výbornou díky svým nepopíratelným skladatelským kvalitám a již utříděným názorům a zavedenému feelingu (jako např. Nirvana, Soundgarden, Pearl Jam, Screaming Trees, atd.), ale mnohdy šlo v rámci skupin o dost velký otřes, který některé z nich stylově, a ani hudebně nepřežily.
Neodpustíme si ale právě v souvislosti s tímto bodem, jednu poznámku. Přes všechny tyto skutečnosti je totiž naprosto úctyhodné, že tento styl, který přes různé vlny zájmu dodnes výrazně ovlivňuje světovou rockovou scénu, vzešel z menšího města v zastrčené oblasti v koutě Spojených států, kde několik garážových kapel začalo prostě hrát bez jakýchkoliv skrupulí a emotivně se vyjadřovat ke světu kolem sebe. A o tom Grunge byl a je.
HISTORIE:
Ke konci druhé poloviny osmdesátých let začal krystalizovat názor, že soudobá hudební scéna začíná stagnovat. Svět duněl pod náporem heavy metalu, který se z původních ryzích struktur začal přetavovat do celé řady subžánrů, které až na výjimky (jako např. speed metal), nedokázaly odstranit určitou strnulost, a do jisté míry až předvídatelnost tvorby tehdejších nažhavených skupin. Vedle řady kvalitních souborů, které osvědčily v průběhu času svoji životnost, se tato skutečnost nejvíce týkala skupin, dobovým hudebním tiskem řazeným do přihrádky arena metal či hair metal. Kapely typu Mötley Cr�e, Poison, Warrant, Ratt, Dokken, Twisted Sister, Kix a další, při veškeré úctě k jejich významu začaly stagnovat, a co je pro naše dnešní téma důležité, ve svých textech zcela ztrácely sociální povědomí.
Tento fakt se začal výrazně projevovat právě u malých, vznikajících kapel a jejich okruhu fanoušků. Punk byl uzavřen ve svém světě, nová vlna vyšuměla do popových struktur a reunion klasických hardrockových "staroušků" včetně probuzeného zájmu o blues teprve měl nastat. Kde tedy hledat hudbu, která by vyjadřovala to, co cítím? Kde najít takové umělce, kteří by nehráli na vysokých pódiích, vzdálených několik desítek či stovek metrů, kde najít své vrstevníky, jimž moje problémy nejsou cizí? A odpověď se našla na klubové scéně Seattlu, do té doby nevýrazného města a jeho nejbližšího okolí, které bylo v širším povědomí známé jen jako rodiště Jimiho Hendrixe.
Ještě taková poznámka: Povšimněte si určité zákonitosti příchodů těchto vln, negujících své hudební okolí. Zjednodušeně: rock (či tehdy beat) jako takový proti uhlazenosti a odtažitosti surf a podobné music, punk proti odtažitosti rockových dinosaurů, grunge v podstatě stejný problém...
Význam GRUNGE - srovnání s Punkem:
Punk jako jeden ze základních zdrojů Grunge vydržel sice ve své čisté podobě déle, než seattleský sound, jeho odnože přes svou výbušnost dokázaly zahýbat hudební scénou, ale do širších rockových struktur se příliš nezapsal. Stál sice u počátků některých subžánrů a okrajovějších záležitostí, ale tak výrazně, jako u samých počátků Grunge, se u žádného jiného stylu neprojevil (nesmíme sem ale zařazovat jeho vliv na vznik dalších stylů, které se objevily v reakci na jeho proklamovanou přímočarost - např. new wave). Některé jeho myšlenky zazněly naplno až při znovuprobuzeném zájmu o hudbu předcházejících desetiletí, kdy úspěšně vykrystalizoval do linií neo, pop a new punku.
Grunge naproti tomu měl na následnou dekádu daleko větší vliv už jenom proto, že jeho volnější pojetí mohlo výrazněji pojmout kytaru i z hlediska techniky hry. Proto se k němu přiklonily skupiny z jiných žánrů, proto také došlo i k jeho poměrně rychlému začlenění (a tím i určité ztráty vlastní tváře) do ostatních žánrů, hard rock, heavy metal a punk v jejich základních podobách nevyjímaje.
Tomuto stylu také náleží i další "plus". Jeho nástup totiž nepřímo zapříčinil návrat "starých", klasických kapel 60. a 70. let. Grunge totiž opět přinesl písničku na pořad dne, vrátil textu jeho úlohu (už nešlo jen o doplněk hudby) a navíc se řada jeho protagonistů začala stále více ohlížet za tvorbou rockových klasiků, jako Led Zeppelin, Deep Purple, Black Sabbath, Doors a dalších, zejména pak z hlediska skladby a prvků kytarových sól.
GRUNGE - z hlediska skladby:
Jako takové Grunge proslul (aspoň v určitých fázích svého vývoje), jednoznačným, dusajícím rytmem a silnými riffy, k dalším znakům patří i celkem dost výrazné celkové zpomalení tempa a určitou zálibu v disonantní harmonii. Obecně je kladen důraz na celistvost a hutnost, struktura skladeb se dá vyjádřit i vzorcem: zapamatovatelný riff + silný, burácivý refrén.
Text. To je další silná stránka Grunge. Najdeme zde hněv, frustraci, nejistotu, depresi, pocit marnosti, nudu, smutek - ovšem to by nebylo tak zvláštní, protože tyto pocity můžeme najít i v mnoha dalších případech ostatních stylů, nehledě k tomu, že jsou většinou průvodními jevy dospívání a většina muzikantů Grunge začínala jako teenageři či jenom o trochu starší muzikanti. K těmto aspektům se ale velice silně přidávají motivy rozčarování s okolní společností, šok ze sociálních nejistot, z předsudků společnosti, rozčarování z bídy a utrpení, zbavení iluzí o postavení běžného člověka...
Ovšem ne všechny kapely dávaly průchod jenom těmto náladám. Našli bychom zde i satiru (Nirvana...) nebo černý humor (Tad, Mudhoney...).


 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama